Translate

23 Şubat 2016 Salı

Kemik suyu yapımı

Eklemli kemik ve sebzeler
Bizim mütevazı kemik suyunun Amerika'nın yeni sağlıklı yaşam modasına dönüştüğünü görmek şaşırtıcı gerçekten. Ne işe yaradığını sorarsanız bir çok internet sitesinde ölümden gayrı her şeye faydalı olduğuna ilişkin uzun uzadıya yazılar bulabilirsiniz. Ben bu tür konularda kanıta dayalı değilse atıp tutmayı sevmeyen biri olarak şöyle diyebilirim: kararında tüketilirse içindeki faydalı besin maddelerinden dolayı yararlı olma olasılığı yüksek olan bir gıda kemik suyu. Ben içindeki erimiş bağ dokuları nedeniyle (mesela kollajen) kemik suyunun cilde ve eklemlere iyi gelmesinin mantıklı olacağı kanısınıdayım. Ve bu yüzden tüketiyorum. Bazıları her gün bir bardak diyor ama biz her hafta 2 - 3 bardak ortalamasıyla tüketiyoruz. Faydasını görüp görmediğimizi söylemek çok zor. Ancak azıcık limon suyu, tuz ve taze çekilmiş karabiber ile kemik suyunun içinizi ısıtan, çok tatmin edici bir içecek olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Böyle içmenin yanı sıra bütün yemek ve çorbalarınıza da katabilirsiniz elbette doğal bir lezzet artıcı olarak (o bulyonları atmadınız mı daha mutfağınızdan!).

İşte benim kemik suyu tarifim:

Bunlar zorunlu:

  1. Eklemli kemik (eklem önemli çünkü bağ dokusu istiyoruz kemik suyunun içinde)
  2. Kapağı sıkı kapanan yeterince büyük bir tencere
  3. Kemikleri kapatacak kadar su
  4. Yarım limon 


Bunlar seçmeli:

  1. Bir soğan, kabuğuyla (renk versin diye)
  2. Bir havuç
  3. Bir küçük kereviz


(Seçmeli olanların hiç birini eklemeden de yapabilirsiniz kemik suyunu. O zaman daha sert bir jöle elde ediyorsunuz.)

Malzemeyi tencereye koyup suyu ekleyin. Kaynama ısısına gelince altını en kısığa getirin. Üstünde biriken köpüğü temizleyin. Kapağını iyice kapatıp en kısık ateşte 24 saat pişirin. 

Üstünde biriken köpüğü alıyoruz.

Köpüksüz böyle görünüyor.
Evet, yanlış okumadınız, 24 saat dedim. Yani gece yatarken ocağı açık bırakacaksınız. En kısığa getirdiğiniz için (tencereniz de iyiyse) hiç bir şey olmuyor. Biz hep yapıyoruz. Ama dikkat: suyu hızla azalıyorsa tencerenizin kapağı iyi değil demektir, o zaman gece bırakamazsınız.

Dökme demir tencereler kemik suyu yapmak için ideal bence.
Bağ dokularının iyice erimesi için bu kadar uzun pişirmek gerekiyor. Yoksa et/kemik suyu tadı bir saatte de çıkıyor. Ama içinde o istediğimiz bağ dokusu eriyiği oluşmamış oluyor. Eğer sabredip de yapabilirseniz suya koyduğunuz kemiklerle çıkarttığınız kemiklerin ne kadar farklı olduğunu göreceksiniz. Özellikle eklem yüzeylerindeki parlaklık ve kayganlık tamamen eriyip suya karışmış olacak, yüzeyler pütürlü bir hale gelecek. Hatta büyük kemiklerin başları kendiliğinden bir kaç parçaya ayrılacak.

Altını kapatıp içindekileri süzdükten sonra jöle donunca üzerinde biriken yağı ister alın sotelerde kullanın, ister atın, isterseniz de üzerinde bırakın. Eğer hayvanın sağlıklı, otlatılarak, gezerek yaşamış olan bir hayvan olduğundan eminseniz yağını kullanmakta bir sakınca yok. Emin değilseniz belki de kullanmamak daha iyi olabilir. Bu karar size ait.


Hangi hayvanın kemiği diye mi soruyorsunuz? Hangisini isterseniz. Karar sizin. Üstelik yemeklerden artırdığınız kemikler de kullanılabilir. Mesela bir tavuk yediniz, kemikleri kaldı. Atın tencereye, mis... Hafta boyunca yemeklere kemikli et mi kullandınız? Kalanları bir torbanın içinde buzdolabında saklayın, bir uygun zamanda hepsi size kemik suyu olarak geri dönsün. Balık da olur diyorlar insanlar ama ben hiç denemedim, deneyen olursa bir zahmet paylaşsın.

Budur... Afiyet, sıhhat olsun...



3 yorum:

  1. Merhaba blogunu çok beğendim. Bende kendi sitemde bir çekiliş düzenliyorum katılmak istersen beklerim.

    http://www.selmamutfakta.com/2016/02/bloggerlara-ozel-cekilis.html

    YanıtlaSil
  2. Ben bu yazdıklarınızı uyguladım. Kasabima gidip kemikleri ne yapıyorsunuz dedim, atıyoruz dedi.:)) artık bana her hafta eklemli ve ilikli kemikler ayıracak. Neyse, ilk kez geçen hafta sizin tarifle yaptım. Yani 12 saat kaynattım hafif ateşte. Sonra süzdüm. Üzerindeki donmuş yağı aldım. Jöle halindeki kemik suyuna paça çorbası yaptım. Nasıl lezzetli oldu. Ki sadece suyu bile içilebilir. Bunu her hafta yapmaya karar verdim. Sadece Bi sorum olacak, bu ilk kaynamada çıkan o kefi (köpüğü) aldıktan sonra düdüklü tencerede hafif Ateş'te daha kısa bi sürede, mesela 12 saat yerine 6 saat, kaynatsam olur mu acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Berfin hanım, öncelikle blogumu okuyup deneyimlerinizi bizimle paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Sorunuza gelince... Bu işin doğrusu yanlışı için kesin kurallar yok. Bence siz yapın, deneyin, bize de söyleyin. Burada önemli olan kemik ve eklem çevresindeki bağ dokularının mümkün olduğunca eriyerek suya geçmesinin sağlanması. Bu da daha düşük ısıda uzun sürede olabiliyor sanırım. Hani bazı şeyleri aceleye getiremezsiniz ya, ekmeğin, yoğurdun mayalanmasını, çiçeğin açmasını, bebeğin gelişimini tamamlayınca doğmasını mesela... Ben buna da öyle bakıyorum. Bana doğadaki şeylerin kendi zamanlarının olduğunu hatırlatıyor kemik suyu yapmak. Ama dediğim gibi, siz deneyin, yapın, bizimle de paylaşın derim ben. Çok iyi olur. Sevgiler...

      Sil