Translate

25 Nisan 2014 Cuma

Yalınayak koşmak


Tarahumara koşucusu Kaynak

Koşu programına başlayalı dizimi korumaya çalışırken bu kez de aşil tendonum su koyuverdi. Biliyorum, bu kiloyla koşmak senin neyine diyeceksiniz ama yağma yok! Sonuna kadar denemeden bırakmam. Ne de olsa insanoğlu koşmak için evrimleşmiş milyonlarca yılda (şimdi değil koşmak yürümek bile gerekmiyor neredeyse ya, neyse...)

Salı akşam koşumdan sonra Çarşamba ve Perşembe gelişen aşil tendonu ağrısından ancak kurtulmak üzereyim. 

Koşmak derken öyle bizim Sara gibi öğle arasında çıkıp 13 kilometre falan koştuğumu sanmayın. (Beni tanıyanların sanma riski yok da tanımayanlara söylüyorum.) İzlediğim program gereği her antrenman yaklaşık 35 dakikalık yürüme ve koşma bölümlerinden oluşuyor. Bu kadar zamanda yaklaşık 3 kilometreyi halledebiliyorum ancak. Dünyanın en yavaş koşucusu da diyebilirsiniz bana. E peki neden ağrıyor oram buram? E alışmadık bedende koşu böyle etkiler yapıyor elbet. Peki ben ne yapıyorum? Yavaş yavaş devam ediyorum ve bu arada çokça okuyorum. Ve işte bu okumalarımdan birinde "yalınayak koşmak" kavramına rastlıyorum.

Daha sonra tekrar yazacağım ama öncelikle bu işin bir "moda" olmadığını vurgulamak istiyorum. 2000li yılların başından beri inceleme altına alınan yalınayak koşma meselesi özellikle multimilyon dolarlık koşu ayakkabısı piyasasına rağmen koşucuların neredeyse hepsinin bir şekilde sakatlık geçirdiği gerçeğinden hareketle araştırılmaya başlanmış. Meksika'da koşmanın olağan bir aktivite olduğu bir kabilenin bulunmasıyla da hız kazanmış. Tarahumara kabilesi çok enteresan hakikaten. Daha da enteresanı bu kabilenin evrimsel olarak yapabildiği çok uzun mesafe koşularını aslında her insanın genetik olarak yapabileceğinin iddia edilmesi bazı bilimsel çevreler tarafından. Bu kabilenin bir özelliği de bu çok uzun mesafe koşuları (yüzlerce kilometre) ya yalınayak ya da çok basit sandaletlerle yapıyor olmaları.

Nasıl oluyor da oluyor? Cevabı için bir sonraki yazıya buyrun. Şimdi koşmaya gitmem gerek.






2 yorum:

  1. Ben kendimi bildim bileli kosamam, tikanirim, kipkirmizi olurum. Onun yerine treadmillde 7.2 hizda kosar adimlarla yurur

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla 7.2 hız benim koşmamdan daha hızlı bile olabilir. Kocam benimle yürüyor, ben koşuyorum, aynı hızda gidiyoruz, düşünün artık. Orta yaşlı bir kadının koşuyla imtihanı için diğer yazımı bilmem okudunuz mu: http://birtekask.blogspot.ch/2014/04/orta-yasl-bir-kadnn-kosu-ile-imtihan.html

      Sil