Translate

29 Ağustos 2013 Perşembe

Evliliğin olmadığı bir toplum


 
Kadın: Uzun süredir evli olunca eşinizin ne düşündüğünü anlamaya başlarsınız.
Erkek: Hiç de değil.
Evliliğin olmadığı bir toplum düşünebiliyor musunuz?

Herkes hayatının sonuna kadar içine doğduğu aileyle birlikte yaşıyor. Eve gelin veya damat gelmiyor, dolayısıyla mal bölüşümü, miras, boşanma, çocuk velayeti gibi konular hiç bir zaman sorun olmuyor. Çocuk olduğunda annenin ailesinin soyadını alıyor ve o ailede yaşıyor. 

Peki çocuk nasıl oluyor dediğinizi duyuyorum. Şöyle oluyor: Belli yaşlar arasındaki kadına, normalde hep birlikte uyuyan aileden farklı olarak özel oda edinme hakkı veriliyor. Kadın da bu özel odasına beğendiği erkeği çağırabiliyor. Ancak erkek buraya hava karardıktan sonra gelebiliyor ve hava aydınlanmadan önce de gidiyor. Bu birliktelikten olan çocuk annenin ailesinin oluyor. Çocukların babasının bilinmemesi olağan bir durum. Bu toplumda bu şekilde dünyaya gelen çocuklara çeşitli kötü adlar takılmıyor ve aşağılanmıyor. Kadın isterse zaman içinde birden çok erkekle birlikte olabiliyor ama genellikle uzun süreli tek eşlilik tercih ediliyor.

Adam çocuğuna babalık yapmak isterse kadının ailesine hediyelerle giderek bu isteğini ortaya koyuyor. Kabul edilirse de ona özel bir hak tanınıyor. Ama yine de aileden biri olmuyor; geceleri kendi evine gidiyor mesela...

Çocukların bakımından ailenin tümü sorumlu. O yüzden bir ebeveyn ölürse örneğin, gerideki ailenin tamamı çocuğun bakımını üstleniyor. 

Bu uygulamalar nedeniyle son derece kalıcı bir yapıya sahip olan ailelerde belki de bu yüzden çocukta cinsiyet tercihi yok. Yani mesela geleneksel kırsal toplumlarda 5 kızı olan bir aile bunların evlenmesiyle hepsini kaybederken oğullar ise eve gelin getirir. O yüzden erkek tercihi anlaşılabilir bir durumdur. Halbuki bu toplumda herkes kendi evinde kaldığı için kız veya erkek evlat arasında bir fark yoktur. Hatta sadece tek cinsiyetten çocukları olan ailelerin diğerleriyle çocuk değiştirmesine de rastlanabilir.

Ne dersiniz, sizce böyle bir yer var mıdır?

Haydi bir oyun oynayalım. Aşağıdaki şıklardan birini seçip ister buraya yorum bırakın, ister Facebook'tan veya Twitter'dan mesaj gönderin, isterseniz de e-posta atın. Doğru cevabı bilirseniz ve çekilişte adınız çıkarsa da bir hediye kazanın. (Hediyenin resmi aşağıda.) Cevaplarınızı 9 Eylül 2013 gece yarısına kadar gönderebilirsiniz.

Seçenekler şunlar:

a) Böyle bir yer olamaz, tamamen sallamışsın.
b) Bu yaşam tarzı günümüzde asimile olarak bu özelliklerini kaybetmiş bir Batı Afrika kabilesine aittir.
c) Bu sosyolojik yapı halen Çin kırsalında yaşamakta olan bir azınlık grup ile ilişkilidir.
d) Anlatılan topluluk İslam öncesi dönemdeki bir Türk boyudur.
e) Bu toplum halen Avrupa'nın kuzeyindeki Arktik bölgede yaşamakta olan göçebe kabilelerden biridir.

Hadi bekliyorum...

(Not: binlerce okurum olmadığı için hediye kazanma şansınız hayli yüksek... Hatırlatayım dedim.)


Hediyeniz Lush'tan Comforter banyo bombası ve Rock Star sabun veya...

Küçük Prens ya da...
Cemal Süreya'dan Sevda Sözleri...


12 yorum:

  1. merhaba ,
    enteresan bir yaz olmuş gerçekten :) şöyle düşünüyorum da gerçek ben A şıkı diyorum :)
    sevgiler

    YanıtlaSil
  2. :))
    Bir önce yazdığın yazı da olduğu gibi olmaz olmaz dememek lazım, böyle kuralları olan bir topluluk olabilir gibi geliyor bana...
    Ve e şıkkı diyorum -.-

    Mutluluklar diliyorum...

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorumu edit ederek yayınlıyorum. Bilmeyenlerin hediye alma şansı yok elbette. Yanlış mı yazmışım?

      c)
      Neden bilemeyenlerin de hediye alma sansi oluyor?
      Aykut

      Sil
    2. Kusura bakma, dogru yazmisin , ben yanlis anlamisim.
      Ama, neden "Cin'de yasayan Mouso toplulugu" cevabimi sildin, onu anlamadim.
      Aykut

      Sil
  4. Hande Hn, güzel bir konu ele almışsınız. Yerşelik-mülkiyetçi toplum modeline bir tepki ile okudum yazınızı. Kesinlikle c şıkkı.
    Sevgiler, selamlar.
    Murat Sayan

    YanıtlaSil
  5. Ben düşündüm cevabımı değiştirmeye karar verdim. Bence cevap d olmalı. Çünkü içgüveysi geleneği hala sürdürülüyor bu da içgüveysi almanın ilk hâli olmalı. Güveyi hiç almadan çocuğu almak!

    YanıtlaSil
  6. Bence Türk boyu d şıkkı son kararım.
    Figen

    YanıtlaSil
  7. Hande Hn,
    Hediye oldukça cazip ve kokusu Kocaeli'den bile alınabiliyor. Acaba hediyenin kendisi bir kitap mı olsaydı? Yarışmacıların hediyeyi belirlemesi bu yarışmayı daha da ilginç kılabilir mi ne dersiniz?
    Selamlar.

    YanıtlaSil