Translate

3 Nisan 2013 Çarşamba

Kinoa ne ola?

Kinoa tohumları (Kaynak: Wikipedia)
Birleşmiş Milletlerin Gıda ve Tarım Örgütü bilin bakalım bu yılı ne yılı ilan etmiş? Akil adamlar yılı ilan edecek hali yok elbet, ne de olsa yeme-içme ile ilgileniyorlar. İşte o yüzden 2013'ü, Bolivya'nın önerisiyle "Uluslararası Kinoa Yılı" ilan etmişler. (Bunu daha önceden bilenler el kaldırsın.) Bunun nedenleri olarak da yüksek besleyici değeri, etkileyici biyo-çeşitliliği ve tüm dünyada gıda güvenliği açısından oynayabileceği önemli rol göz önüne alınmış.

Kinoadaki bazı anti-oksidanlar araştırmacıları şaşırtan düzeylerde bulunuyor. Ayrıca yangı önleyen (antiinflammatuar) bazı mikro-besinler de yine kinoada çok yüksek konsantrasyonlarda. Bu özelliğin kinoa ile beslenen hayvanlarda obesite dahil olmak üzere bir sürü rahatsızlıkta düzelmeye neden olduğu gösterilmiş. 

Kinoanın bilimsel adı Chenopodium quinoa; Türkçe adını bulamadım. Tijen İnaltong blogunda bu bitkiden bahsederken de kinoa adını kullanmış. 

Bütün bunlar bir tarafa ben tadına bayılıyorum. Biraz bulgura benziyor ama daha hafif, havalı... Yerken çıtır çıtır bir ses geliyor, pek hoş... Pişmesi de çok kolay. Hem soğuk salata gibi (mesela kısır) hem sıcak pilav gibi yiyebilirsiniz. Çorba da olur eminim... Nasıl pişirileceği paketin üstünde yazıyor. Temelde 1 ölçü kinoayı 2 ölçü suya koyup haşlıyor, sonra da tatlandırıyorsunuz. İsterseniz şu web sitesinde birkaç tarif var: TIK. Bir de Sevinç arkadaşım yapmış ve yazmış: TIK.


Kırmızı kinoanın pişmiş hali. (Bir de beyazı var.)

Bir sitede şu renkli grafikleri buldum, pek beğendim:


Besin hedefi haritası
Besin hedefi haritası kilo verme niyetinde olanlara yarayan bir şey. Bir besin şeklin sağ kenarına ne kadar yakınsa o kadar besin değeri fazla, ne kadar üst kenarına yakınsa o kadar doyurucu oluyor. Yani kilo vermek isteyenlerin sağda ve yukarıda olan gıdaları tercih etmeleri akıllıca oluyor. Kinoanın nerede olduğunu beyaz karenin içindeki noktadan görüyorsunuz. 



Protein kalitesi grafiği
Protein kalitesi grafiği ise o besinin içinde hangi elzem (esansiyel) amino asitlerden (proteinlerin yapı taşları) ne kadar bulunduğunu gösteriyor. Amino asit skorunun 100 veya üzerinde olması o besinin protein kalitesini gösteriyor. Gördüğünüz gibi kinoanın skoru 106, yani aynı zamanda iyi bir protein kaynağı.

Bulabilirseniz yapın derim. Dünyada hem faydalı, hem lezzetli, hem sağlıklı, hem de pişirmesi kolay bir gıda bulunca kaçırmamak gerek...

***********************

Güncelleme: Akşam eve gelince ve sadece yarım bardak kinoa kaldığını görünce evdeki bulgurdan ekledim üstüne. İkisinin de ölçüsü aynı ne de olsa... İki bardak kaynayan suya tuzunu koyup bulgur-kinoa karışımını ekledim. Pilav gibi demledim suyunu kaybedince. Demlendikten sonra içine tereyağı kesip karıştırdım. Aile efradı büyük tezahürat yaptı. Bilgilerinize...

7 yorum:

  1. Ben de Qinoa'yi cok uzun zamandir duyuyorum ve marketlerde defalarca aradim, fakat bulamadim. Nereden bulunur acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz sorunca ben tekrar baktım, birkaç adres buldum. Bir bakın isterseniz:
      http://www.dogaltedavi.net/f92/kinoa_pirinc_ve_bulgurun_alternatifi-7509.html
      http://www.gurmix.com/products.php?product=Kinoa
      http://www.dimyat.com.tr/kinoa_77.html

      Sil
  2. Ben geçende aşurelik buğdayla birlikte yoğurt çorbasının içene koydum, gayet güzel oldu. Özlem Y.

    YanıtlaSil
  3. kinoa'yi cok kullaniyorum ben gluten icermemesi hafifiliginin sirri aslinda gercek bir tahil degil daha cok pancara yakin botanik olarak :) kinoa sevenler dernegi kuralim :p)

    YanıtlaSil
  4. özellikle de bol yeşillikli ve nar ekşili salatasını tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  5. Dimyat firmasi cikarmis ben Migrosta buldum.

    YanıtlaSil