Translate

11 Ocak 2013 Cuma

Ben sözüne bağlamam bel

Numan Ağa
40 Makam 40 Anlam seçkisinden devam ediyoruz... 

Dün bir bütün tavuğu kemiklerinden ayırıp üç öğünlük yemek çıkarma çalışmalarındayken tavuklu parmaklarımı kağıt peçeteye dolayıp bu şarkıyı kaç kez geriye alıp dinledim bilmiyorum. Dinledikçe gözümün önünde sahneler canlandı. Kendi kendime hikayeler yazdım bu sözleri söyleyen ve bu sözler kendisine söylenen insanlar için. Önce şarkı sözleri:

Ben sözüne bağlamam bel
Pek bi-vakit duyar engel
Hele sabret kırarsın tel
Erken olmaz akşama gel

Ağyar bizi elbet sorar
El ariftir çabuk duyar
Yolumuza tuzak kurar
Erken olmaz akşama gel

Şimdi de şarkıyı dinleyin (internette çok değişik yorumlar var, en sevdiğim İncesaz ve Güzin Değişmez'den):



Şarkının bestecisi Numan Ağa, makamı Hicazkar.

Şimdi, bu Numan Ağa 1750-1834 arasında yaşamış, Enderun'da müzik öğretmenliği yapan, yani sarayda yaşayan bir zat. 1816 yılında yakın dost çevresine dahil olduğu 2. Mahmud döneminde pek ünlü bir besteciymiş. Günümüze de kendisinden 70 civarında eser kalmış.

Şimdi bu sözlerin günümüzden aşağı yukarı 200 (yazıyla ikiyüz) yıl önce yazılmış olduğunu düşünebiliyor musunuz? 

Sarayın/konağın mum ışığıyla aydınlatılmış koridorlarında gizli iki aşığın buluşmasını... birinin dayanamayıp erken gelmek istemesini, diğerinin korkup "hayır aşkım, akşamı beklemeliyiz... biliyorsun milletin gözü hep üzerimizde, kesin bizi izliyorlardır, dikkatli olmalıyız" demesini... Öbürünün "ama hiç birlikte olamıyoruz, senin hiç vaktin olmuyor, bu kadar mı meşgulsün?" diye sitem etmesini...

Biz şu anda yaşadıklarımızın, hissettiğimiz korku, tutku, sevgi, kalp ağrısı, kıskançlık, ve benzeri duyguların sadece bize, şimdiye ait olduğunu düşünmüyor muyuz çoğu zaman? Eskiler sanki her zaman tozlu, yaşlı, vakur olmuş, sanki hiç çocuk, genç, aşık, aklı beş karış havada olmamış gibi... Halbuki asırlar öncesinden gelen böyle şarkılar bizim aslında pek de değişmediğimizi fısıldıyor dinleyen kulaklara... 

Belki bu pek de kötü bir şey değildir...



5 yorum:

  1. Paylaşım için teşekkür ederim, çok yönlü sanal arkadaşım benim.

    Mutlu anne

    YanıtlaSil
  2. Merhaba:)

    Solist Güzin Değişmez bu eserinde içinde yer aldığı bir albüm çıkarttı çok yakın zamanda. Belki bilginiz vardır ama paylaşmak istedi gönül. Albümün tamamı çok güzel. İsmi gibi :) "GÜZÜN ŞARKILARI"

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz bloguma!
      Ben de yeni keşfettim bu CD'yi. En kısa zamanda alacağım.
      Hep beklerim...

      Sil
  3. Sevgili Handecim
    yazılarını düzenli okuyorum senden haber almak çok keyifli:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim! Her zaman beklerim. Ben de senin gezilerini büyük bir keyifle izledim.

      Sil