Translate

26 Aralık 2012 Çarşamba

Kaşe nedir?

Kırmızı eldiven.
Dün akşam üstü Beyoğlu'unda bir satıcıyla aramda geçen diyalog: (Bu arada kıpkırmızı, bilek kısmı küçücük tüylü eldivenleri pek beğenmişim, elime almış, inceliyorum. Alıcıyım yani...)

- Bakar mısınız, kaç para bu eldivenler?
- 18 lira abla.
- Peki, ne bunun kumaşı? Yünlü bir şey mi?
- Kaşe abla.
- Kaşe mi? Nedir ki kaşe?
- Kaşe işte abla. Senin üstündeki gibi, benimki gibi kaşe.
- Yani pamuklu mu?
- Hayır.
- Yünlü mü?
- Hayır.
- E ne peki sentetik mi? 
- ...
- Canım, bilmiyorsan bilmiyorum de, ne olacak ki...
- Ben biliyorum da sen bilmiyorsun abla. Kaşe işte kaşe!

Ben artık bu aşamada "iyi o zaman al kaşeni, güle güle otur" diyerek kırmızı eldivenleri adamın eline bırakıp yürüdüğümde adam arkamdan hala "allaallaaaaa, kaşe işte, manyak mıdır nedir!" diye söyleniyordu...

Sonuçta cehaletin en büyüğünün bilmediğinin bile farkında olmamak olduğunu bir kez daha anladım.

Allah bizi böyle yöneticilerden korusun.

(Gerisi meraklılar için...)



Kaşe

2/2 dimi örgüde, ince numara ştraygarn iplikten dokunup ağır dinklemeyle bir ölçüde keçeleştirilmiş ve yüzeyi havlandırılmış, düz renk, elbiselik ve döpiyeslik kumaşlardır. Daha kalın pardösülük olarak da kullanılabilirler. 

ŞTRAYHGARN YÜN İPLİĞİ

Kısa lif oranı yüksek, taranmamış yün elyaflarının ştrayhgarn teknolojisine göre işlenmesi ile elde edilir. Kamgarn ipliklere göre çok kısa bir makine parkı vardır. Harman-hallaç dairesinden sonra taraklama işleminden geçirilir. Taraktan fitil (ön iplik) halde alınır ve eğrilerek iplik oluşur. Kamgarna göre düşük mukavemetli, düzgünsüz ve hacimli bir yapıya sahiptir. Elyaflar iplik içinde gelişigüzel yerleşmiştir. Kalın ve kaba görünümlü, yüzeyi pürüzlü ve tüylüdür. Ştrayhgarn iplikler dokuma yüzeylerde kullanılır. Kaba ve tüylü oluşu örme sektöründe kullanımını minimuma indirir. Ştrayhgarn ipliklerden yapılan kumaşlar yumuşaklık ve hacimleri sayesinde çok iyi yalıtım sağlarlar. Bu kumaşlarda doku pek belli değildir. Süngerimsi ve yaylı bir tutuma sahip olduklarından ütü tutmazlar, ancak şardonlanmaya elverişlidirler. Ştrayhgarn iplikler, kamgarnlardan daha iyi bir yalıtım sağladıkları için ağır kış şartlarında kullanılan palto, manto türü giyeceklerde ve özellikle battaniye üretiminde fazlaca kullanılırlar. Bunların dışında el dokuması olan halı, kilim üretiminde kullanılırlar.

3 yorum:

  1. Sayende öğrenmiş oldum ben de kaşe'yi teşekkürler :)) bu nasıl esnaflık efem ya!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buradaki esnaflığı biz öpüp başımıza koyuyoruz aslında İsviçre ile karşılaştırınca. Ama arada böyleleri de çıkıyor işte. Olsun... :)

      Sil
  2. Sonunda kendim gibi kimseleri görebilmek de guzel ve bu bilgiye internette ulaşmak hiç kolay olmadı.Ellerine sağlık!

    YanıtlaSil