Translate

19 Nisan 2012 Perşembe

Evde enzim yapımı

(Kaynak: www.microsoft.com)
Anladığım kadarıyla bu enzim bütün organik atıklardan yapılabiliyor. Ama sebze atıklarını deneyenler ilk günlerde çıkan kokulardan çok rahatsız oldukları için meyve atıklarını, özellikle de narenciye kabuklarını öneriyorlar. Uzak Doğu'dan yazanlarsa ejderha meyvesi, yeşil papaya ve ananas atıklarının çok işe yaradığını söylüyorlar. Yani kısacası, herhangi bir meyve atığı bu iş için kullanılabilir. En çok narenciye kullanılmış, güzel kokusu için...

Ben Meyvelitepe'nin tarifine sadık kalarak 500 gr ufak doğranmış portakal kabuğu, 50 gr harnup pekmezi, bir paket kuru maya ve aldığı kadar suyu bir kavanoza ekleyerek yaklaşık 3 hafta sonunda ilk enzimime kavuştum. Dünkü yazımda sözünü ettiğim buydu. Ortaya çıkan güzel kokulu ve etkili malzeme beni bu konuda daha çok araştırma yapmaya itti. Okuduğum onlarca web sitesinde bilgiler aşağı yukarı aynılaşınca okumayı bıraktım ve ikinci denememi yaptım. Bunun da sonucunu 2-3 hafta sonra alırız.
Anladığım kadarıyla süreci hızlandırmak isterseniz maya ekliyorsunuz. Eğer 3 ay bekleyebilirseniz yapım ilkeleri şunlar:
  1. 1 ölçü doğal şekere 3 ölçü meyve kabuğu ve 10 ölçü su ekliyorsunuz. Yani mesela 100 gr şeker, 300 gr meyve kabuğu ve 1 litre su. Gramla falan uğraşamam diyorsanız 1 bardak şeker, 3 bardak meyve kabuğu (küçük doğrayın da hesap daha iyi tutsun) ve 10 bardak su.
  2. Şekerle ilgili doğal şeker olsun, kahverengi şeker olsun, pekmez olsun falan diyenler var. Ben bunlara pek itibar etmedim açıkçası. Bence hangisi varsa elinizde deneyin.
  3. Bunları plastik bir kaba dolduruyorsunuz (en az iki litrelik olsun ve boş yer kalsın çünkü şişiyor).
  4. Çıkan gazlardan küçük patlamalar olabiliyor, o yüzden ilk zamanlarda kapağı yarı açık bırakıp her gün karışımı alt üst ediyorsunuz. (Burası çok önemli. Patlama şiddetli değilse de fışkıran sıvı bütün mutfağınızı ve üst-başınızı ıslatabiliyor. Tecrübeyle sabittir!)
  5. Maya kullandıysanız 3 hafta, kullanmadıysanız 3 ay sonunda oluşan karışımı bir bezden süzüp sulandırarak kullanıyorsunuz.
  6. Üstte beyaz bir tabaka oluştuysa bu küfün bir zararı yok, şişeyi sallayın, içine karışsın. Siyah küf oluştuysa biraz daha şeker koyun, fermentasyonu hızlandırsın.
  7. Oluşan karışımın rengi koyu kahverengi, kokusu da güzel olmalı.
  8. Süzdükten sonra geriye kalanları gübre, ya da bir sonraki karışıma maya yapabilirsiniz.
Konuyla ilgili güzel fotoğraflarla süslü bir blog için şuraya TIK.

Bir diğeri için de buraya TIK.

Hadi bakalım hanımlar, kim önce enzimi yapıp bana yazıyor? Hem doğaya hem de kesemize katkıda bulunmak için...

11 yorum:

  1. hadi bakalım kolay gelsin, benim karışımımın içine ben de buğday taneleri atıyorum, oda işlemi hızlandırıyor, tercihim daha çok portakal kabukları. Yer silme suyuna karıştırıyorum ve yerleri siliyorum, içine biraz da lavanta suyu ilave ediyorum, fena olmuyor sanırım, 2-3 aylık bir denmeden edindiğim sonuç bence güzel, yalnız bu karışım kavanozlarının sayısını sanırım arttırmak zorunda kalıcaz ve sonrası ne olur bilemiyorum...ben de yazıcam bunları ama sen de görünce yazasım geldi. Temizliğimiz bol olsun ama bizi yormasın...

    YanıtlaSil
  2. İkisatirdokturmelik19 Nisan 2012 11:00

    Ben hala inanmakta zorlanıyorum, sanki kimyasal birsey yoksa temizlik olmaz gibi....asmam lazım kendimi....çamaşır makinesi toplari, Çimen , kahve, gibi zor kirleri çıkarıyor mü? Reklam repliği gibi oldu....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla çimen, kahve falan gibi lekelerde denemedim. Ama bir ön işlem yapmadan çıkaracağını sanmam. Gelgelelim, bir ön işlem yapmadan deterjanların da bu lekeleri çıkardığını hiç görmedim. Beyazsa çamaşır suyuyla, renkliyse diğer leke çıkartıcılarla mutlaka bir üfelemek gerekiyor yani... Ama tamamen çıkartmak istersen sana sülfürik asit öneririm. Ne leke kalır, ne de kumaş. Ooooh efil efil giyersin artık... :)

      Sil
  3. Verdiğin bu faydalı bilgi için teşekkür ederim Hande. Cumartesi günü yaptım enzimimi, üzerine etiketi yapıştırdım. 3 hafta sonra sonucunu tekrar yazarım, umutluyum bence iyi olacak.
    Sevgiler, Pınar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hadi bakalim, eline saglik. Sonucunu bekliyorum.

      Sil
  4. offf ben bir türlü beceremedim :(
    ya ben yapmayı beceremedim ya da enzim sandığım denli etkili değil. üstelik sulandırmadan direkt kullanıyorum, yine de bir lavabo falan temizlemiyor :(
    yine yaptım bir kaç kavonoz, bakalım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şaşırdım... özellikle yağlı bulaşıklarda çok etkili oluyor bu enzim. Yani normal tabakları falan değil de mesela fırında et, balık falan pişirince oluşan bulaşık tepsiyi çok iyi yağlarından arındırıyor. Bilemedim nedenini. Ben üstelik gramajlarına da çok dikkat etmeden yapıyorum. Belki nasıl yaptığınızı anlatırsanız bir yardımım dokunur.
      Yorum bıraktığınız için teşekkür ederim.

      Sil
    2. tam bir yıl olmuş, cevabınızı görmemişim. şimdi tesadüfen gördüm. özür ile.. teşekkür ederek :)
      aslında dediğiniz gibi, altı tortulu, üstü kahverengi, mis kokulu oluyor. görünür de oluyor yani :)
      ama bulaşık ve lavaboları arındıramıyorum. çamaşırların temizliği hususunda tereddüte düşüyorum. (renklilerde. beyaz da hiç denemedim) ya da ben kimyasallardan alıştığım,çabuk ve pırıl temizliği bekliyorum :(
      bulaşık makinasında sonuç tatmin edici yalnız. bu da bir harika :)

      Sil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  7. bir geri dönüş borçluyum. ödeyeyim borcumu :) daha uzun süre bekleyen enzimden tam cevap aldım ben de nihayet. 8 ay, 1 yıl gibi bir zaman iyice keskinleştiğinde tuvalet, banyo, lavabo çok güzel temizliyor. ocak siliyor, cam parlatıyor. harika :) bulaşık mak.nde de çalışıyor, çamaşır da yıkıyor. fakat şimdi de üzerini kaplayan beyaz küfler dert oldu son kavanozlarımda :) kokusunu ve dokusunu değiştiriyor enzimin. bozuluyor gibi geliyor bana. buna çözüm bulamadım henüz :) kolaylıklarla..

    YanıtlaSil