Translate

20 Nisan 2012 Cuma

Çamaşır makinası topları

Çamaşır topu.
Genel istek üzerine çamaşır makinamda kullandığım toplardan bahsedeceğim bugün. Yani çamaşır yıkamayanlar, çamaşırda deterjan kokusu almadan yaşayamam diyenler, bu yazının sonunda bana "pis kadın" diyecek olanlar şimdiden diğer güzel yazılarımı okumaya geçebilirler. Konu dizini sağda. Şöyle buyurun...

Geriye kalanlarla devam edelim. Söylediğim gibi yaklaşık iki aydır evimize deterjan girmiyor. Bir gün süpermarkette görüp, kocamla birbirimize bakıp "hadi deneyelim" dediğimizden beri çok memnunuz hayatımızdan.

Olay şu: çamaşırlarınızı bir adet çamaşır topu ile birlikte makinaya atıyor, hangi programda yıkamak istiyorsanız yıkıyorsunuz ve de, ne deterjan ne de yumuşatıcı ekliyorsunuz! Bundan iyisi Şam'da kayısı değil mi! Bence öyle... Çıkan çamaşırlarınız yumuşacık ve parfüm kokusu olmadan hoş kokulu oluyor. Ütülenmesi daha kolay oluyor çünkü deterjanın sertleştirici etkisi ortadan kalkıyor.

Sonra topu alıyor ister makinada ister dışarıda bir yerde saklıyorsunuz. Bendeki topun üreticisi ayda bir güneşte bırakmayı öneriyor. İçindeki birşeyler şarj oluyormuş. Ve sıkı durun, kullanma süresi 3 yıl ya da 1000 yıkama!

Ben güzel güzel mutlu bir şekilde topumu kullanırken buraya yazmak gerekti ya, iki gündür, "iyi de bu top nasıl etkili oluyor acaba?" sorusuna yanıt aramakla geçti bir sürü vaktim. Sonuçta okuduğum bir sürü makalede bu topların etkisinin bilimsel olarak kanıtlanmamış olduğu çıktı ortaya. (Günlük geyik yaparken kocasından bile referans isteyen biri olarak benim şu anda topu balkondan aşağı atmış olmam gerekirdi. Ama yapmadım. Neden? Okumaya devam.)

Örneğin Wikipedia çok net bir şekilde taraf olup bunların tırı-vırı ürünler olduğunu ima etmiş. Adı "kuşkucu" olan bir diğer blog yazarı da bir sürü olumsuz yan sıraladıktan sonra asistanının (asistanı olan bir blogcu!) deterjan, top ve sade suyu karşılaştıran bir deney yaptığını, bu deney sonucunda (sıkı durun) her üç yöntem arasında anlamlı tek farkın çimen lekesinde ortaya çıktığını yazmış. Çimen lekesini de çamaşır topu anlamlı olarak daha iyi yok etmiş! Yalnız şunu söylemeliyim ki deneyde bütün lekeleri topla, deterjanla veya sade suyla yıkamadan önce leke çıkarıcı ile işleme tabi tutmuşlar.

Özetle bunların nasıl işe yaradıklarını bence üreticileri bile tam olarak bilmiyorlar. Bana en akla yakın gelen açıklama suyun pH'sını değiştirerek tekstil lifleri içine daha iyi ulaşma sağladığı, ek olarak belki plastiğin mekanik vurma etkisi ile de faydalı olduğu... Başka bir takım uçuk kaçık açıklamalar var ama ben pek tatmin olmadım.

Sonuç olarak:
  • eğer yıkadıklarınızın çoğu tek kez giyilmiş, pek kirli olmayan, tozlanmış ya da ter kokan giysilerden oluşuyorsa hiç düşünmeyin derim. Top bunlarda muhteşem.
  • yıkadıklarınız lekeli şeylerse yıkama öncesi leke çıkartıcı kullanarak yıkamada yine topu kullanın. (Leke çıkartıcı olarak enzim kullanmaya ne dersiniz?)
  • çok kirli çamaşırlarda topu kullanın, ek olarak daha önce kullandığınız deterjanın mesela, dörtte birini kullanarak bir deneme yapın. Sonuç iyiyse deterjanı azaltarak denemeye devam edin. Ta ki en az miktarı bulana kadar. Sonra da bizimle paylaşın ki hep birlikte dünyanın deterjan yükünün azalmasına katkıda bulunalım. Çok kirli çamaşırlarda topu enzimle birlikte deneyen olursa lütfen siz de yazın. Ben en kısa zamanda deneyip paylaşacağım.
Ben deneyin derim. Türkiye'de kaç para, nerede satılıyor hiç bir fikrim yok. Ama biz Fransa'da bir süpermarketten, sanırım 13-14 Euro gibi bir paraya aldık. Yani hem keseye hem çevreye faydalı. Dediğim gibi bundan iyisi...

7 yorum:

  1. Açıklama için çok teşekkürler, eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, denersen paylas bizimle olmaz mi?
      Tesekkurler.

      Sil
  2. İkisatirdokturmelik20 Nisan 2012 16:57

    Canım arkadasım Çimen lekesini de çıkarmış bravo toplara, supermis, denemek için sabirsizlaniyorum...ama önce almak lazim , en yakın zamanda......

    YanıtlaSil
  3. Hımmm ilginç.
    Paylaşım için teşekkür ederim.
    Ben de tam ''enzim'' ne işe yarar acaba demek üzereydim ki. Bir teşekkür de ona ederim.

    Minnettar anne Çiğdem

    YanıtlaSil
  4. Derhal buluyorum bu doplardan bir tane:) daha önce bir arkadaş anlatmış da inanmamıştım :)

    YanıtlaSil
  5. Geçen gün bir arkadaşım bunun bilimsel olarak açıklamasını yapmıştı. Sudaki oksijeni ortaya çıkarıp bıdı bıdı birşeyler yapmak suretiyleeeee.... diye devam eden bir açıklaması var. Bana gayet mantıklı gelmişti. Denemekten zarar gelmez kanaatindeyim.

    YanıtlaSil
  6. Bloğunuzda ki yazıları sürekli takip etmekteyiz, iyi yorumlar diliyoruz. Firmamız dell şarj cihazı sizlere başarılar diler.

    YanıtlaSil