Translate

16 Aralık 2011 Cuma

Elmalı beyaz lahana salatası

Kışın gelmesi ve Meyrin'daki bir çiftliğin bu yıl ilk kez "Balkan lahanası" adını verdiği, bildiğimiz bizim beyaz lahanadan üretmeye başlaması üzerine, bizim evde de 1. Geleneksel Beyaz Lahana Günleri kök kırtlamaları eşliğinde başlamış bulunuyor.

Kohlrabi. (Kaynak: Wikimedia Commons)
Beyaz lahana bana anneannemi hatırlatan yiyeceklerdendir. Ne zaman lahanayla birşey yapsa kökünü özenle ayırır, etrafındaki katı lifli kısımları temizler, ortadan ikiye ayırır, hafifçe tuzlar ve dünyanın en nadide yiyeceğiymiş gibi bana sunardı. Annem de aynı şeyi yaptı ben büyürken. Bilin bakalım şimdi kim yapıyor aynısını çocuklarına? Evet, ben de aynen o şekilde kokü bu kez dörde bölüp aile efradı arasında paylaştırıyorum. Buraya geldiğimizden beri bu lahana kökünün tadına çok benzeyen başka bir sebze keşfettik; canım daha çok kök yemek isteyince bundan alıp hep birlikte kıtırdatıyoruz. Kabuğunu incecik soyup halka halka kesiyorum. Üzerine birazcık tuz, isteyen birazcık limon. Hepsi bu! Daha bir kere sofraya götürüp geri getirdiğimi bilmem. Yine bizim evde anında biten sebzelerdendir. Adını söylemedim mi daha? Kohlrabi. Geçenlerde biryerde okuduğuma göre Türkiye'de Alabaş diye satıyorlarmış. İşte bir yakışıklı fotoğrafı sağda:

Gelelim Ebru'nun istediği beyaz lahana salatasına. Bu salata ABD'ye göçmen gelen Kuzey Avrupalı'larca yapılmaya başlanmış. İngilizce adı olan coleslaw da aslında yerel dilde lahana salatası anlamına geliyormuş. Google'da coleslaw yazarsanız binlerce çeşit tarife rastlayabilirsiniz. Ama önemli olan çıtırdak bir kıvamda olması; biraz tatlı, biraz ekşi, biraz tuzlu, azıcık da acımsı tatlar içermesi. Temel malzemesi elbette beyaz lahana. Sonra soğan, şeker, mayonez. (aşağıdaki tarifte şeker yerine kuru üzüm kullandım.) Gerisi yapanın zevkine kalmış. Çeşitli sebze ve meyveler ekleyebilirsiniz. Aşağıdaki de benim zevkim. 

Malzemeler:
yaklaşık 3 bardak dolusu ince doğranmış beyaz lahana - azıcık tuzla azıcık ovulmuş
bir büyük ekşi elma - rendelenmiş
bir avuç kadar kuru üzüm - ılık suda bekletilmiş
bir büyük soğan - piyaz kesilmiş, hafif tuzla ovulmuş
bir büyük havuç - rendelenmiş
yarım bardak civarında mayonez
ağız tadına göre tuz, biber
yine ağız tadına göre limon suyu

Yapılışı:
Bütün malzemeler bir kapta güzelce karıştırılır. Tadların birbirine karışması için en az yarım saat buzdolabında bekletilir.

Gördüğünüz gibi kuralı bozmadan yine basit bir tarifle karşınıza geldim. Bence yapın bunu hemen. Özellikle çocuklar çok seviyorlar. Hatta ufaklıkla birlikte yaparsanız daha da güzel olur. Sofrada bir de anons ederseniz "bu akşamki salatayı Efe ile birlikte yaptık" diye, mesela, bir de kasım kasım kasılırlar ki sormayın...

Afiyet olsun.


Not: bu kez tarifini verdiğim yemeğin fotoğrafı yok çünkü bunu dün yapmadım. Bugün kafadan yazdım hemen buraya. Web taraması da yaptım ama beğendiğim olmadı. O yüzden yapıp da fotoğrafını çekene kadar kohlrabi ile idare edeceksiniz artık.

9 yorum:

  1. Elmayla,lahanın birbirine çok yakıştığına eminim..
    En kısa zamanda denemek isterim.
    Ellerine sağlık canım
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Meliha, bloguma hoşgeldiniz. Denerseniz sonucundan bizi haberdar edin. Çok sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. ikisatirdokturmelik.blogspot.com16 Aralık 2011 15:25

    Hande, bayildim.. zaten bayiliyorum...tarfilerin tam benlik kolay, anlasilir, havali....Efe sanmiyorum yemez ama dedigin gibi birlikte yaparsak acaba ise yarar mi ? denemeye deger...Beste`nin patates pureside cok havali bir daha ki yemek toplantimizda yapalim bu yeni ogrendiklerimizi....

    YanıtlaSil
  4. Evet, ben de arasıra alırım ve elma gibi yerim, bizimkiler pek hoşlanmaz...

    YanıtlaSil
  5. Mmmmh. Baligin yanina gider mi bu salata acep:p

    YanıtlaSil
  6. ellerıne sağlık canım resmını de beklıyoruz artık

    YanıtlaSil
  7. Zeymuran, bloguma hosgeldiniz... Yapar yapmaz fotoğraf çekip paylaşacağım. Yorumlarınızın devamını bekliyorum.

    Esra, balığın yanına yapayım istersen...

    YanıtlaSil
  8. Ben yapayım diye söylemiştim ama orjinalini tarifi yapanın elinden yemek ayrı keyifli olur.Eğer burada kap kacak ekipman varsa ve zorlamayacaksa, kıvırmadan hemen "peki" diyeceğim...Ay şimdiden heyecanlandım:)

    YanıtlaSil
  9. Sevgili Hande, lahananın ortasını biz çocukken nenem de bize dağıtırdı, kıtır- kıtır yerdik.
    Çok severdim, aynı şekilde oğluma verdim, tuz ekmezdik. Çocukluğuma- oğlumun çocukluğuna gittim, geldim. Gülümsetti...
    Salata çok güzel, lahanayı her şekliyle tüketmeye çalışıyorum. Ellerinize sağlık.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil