Translate

28 Ekim 2011 Cuma

Evde keşif!

Ikea Favorit ızgara tavası
Burada bir haftadır dökme demir tencere tava diye yazılar yazıyorum, araştırmalar yapıyorum, insanlarla konuşuyorum falan ya, dün akşam kocamla eve dönüyorken bana dedi ki, "yaw Hande, bizim geçen sene Ikea'dan aldığımız, bir süredir de balkona attığımız kare ızgara tavası da dökme demir olmasın. Hatırlarsan epey ağırdı o da... Ama sen onu gözden çıkartmıştın bir süredir." 


Bu cümlenin üzerine kafamın içinde koca bir çan "DANKKKKK!" etti. Evet ya, o acaip ağır bir ızgara tavasıydı. Eve gider gitmez vakit kaybetmemek için yeni aldığım dökme demir tencerenin (evet, evet dün bir tane aldım) içine bir bütün tavuğu koydum, içine bir pırasa, iki soğan, 5-6 küçük patates, bir orta boy pembe-beyaz turp, 3-4 diş sarımsak, 3-4 defne yaprağı attım, tuzunu ekledim ve ateşe koydum. Kaynadıktan sonra küçük ocağa kısık ateşe aldım ve hiç kapağını açmadan 50 dakika pişirdim. İnanın harika oldu. Tavuk olağanüstü sulu, lezzetli pişmişti. Koca tenceredeki tavuk suyu ve sebzelerden sadece bugün öğlen için bana bir kase kaldı. Hepsi bitti... (Tavuk eti kaldı, onun bir kısmı da yine bana öğle yemeği.)


Neyse, tavaya dönersek eğer, tavuğu tencereye koyup pişmesini beklerken efendim, bu kare tavayı buldum ben balkonda bıraktığım yerde. Hakikaten kullanılmamaktan, ellenmemekten, bakım, ilgi, alaka görmemekten dolayı biraz küskün bir hali vardı. İçi önceki pişirmelerden yer yer kararmış, azıcık yüzeyel pas kırıntıları seçilebiliyordu. Öncelikle Ikea'nın web sitesine gidip bu tavanın dökme demir olup olmadığına baktım. Adının Favorit olduğunu ve hakikaten dökme demir olduğunu gördüm. Ancak web sitesinde içinin mat emaye kaplı olduğunu ve fırında yağlama (seasoning) gerekmediğini söylüyordu. Daha önce yaptığım araştırmalarda mat emayede yağlamanın mümkün olduğunu ve bir zararı olmayacağını okuduğum için tavayı bu üzgün durumundan kurtarmak ve yeniden kullanıma almak için fırında yağlama (seasoning) yapmaya karar verdim.


Bu işlem için yanma derecesi (smoking point) yüksek bir yağ kullanmak gerekirmiş, yoksa evin içi dumandan geçilmezmiş. Evdeki üzüm çekirdeği yağını bunun için kullanmaya karar verdim. Zaten epi topu toplam iki yağlama için en fazla bir çorba kaşığı yağ kullanılıyor. Fırında yağlama olayı şöyle gerçekleşti:

  1. Tavayı çok sıcak suda ve tel kullanarak (böylece emayesi gitti herhalde) güzelce temizledim. Ancak bütün çabalarıma rağmen üzerinde bir miktar kara nokta kaldı. 
  2. Tavanın iyice kurumasını sağladım. Sildim, açık havada beklettim.
  3. İyice kuruyunca tavanın bütün yüzeyine yayılabilecek kadar üzüm çekirdeği yağını bir kağıt havlu yardımıyla bütün yüzeye sürdüm. Fazlalığını aldım.
  4. Fırını 180 derece santigrata ayarladım, tavayı ters çevirerek fırına koydum. Altına akıntıları tutması için bir diğer fırın tepsisi koydum. (Hakikaten yağ aktı bir miktar.)
  5. Bu ısıda tavayı 45 dakika pişirdim.
  6. Sonra elle tutulabilecek kadar soğumasını bekledim.
  7. Sonra tekrar yağlama işlemini tekrarladım. Ancak bu kez kağıt havlu yer yer yapışıyordu yüzeye, o yüzden yumurta fırçasıyla sürdüm yağı. 
  8. Tekrar fırına ters çevirerek koydum tavayı, ancak bu kez ısıyı 230 santigrat dereceye çıkarttım ve 1 saat pişirdim boş tavayı.
  9. Bu işlemin sonunda ortaya çıkan tavanın önce ve sonra fotoğraflarını çekmediğime ne kadar pişman olduğumu anlatamam. 
Tavam sanki 20 yaş gençleşmiş, kendine gelmişti. "Hadi kullan beni! Size et pişirmek istiyorum!" diye bağırıyordu. Yüzeyinde ellerimi gezdirdim, hiç bir yapışıklık yoktu. Neredeyse cam gibi olmuştu. Rengi koyu, kopkoyu, derin bir siyaha dönüşmüştü tozlu griden. Onu saygıyla yerine kaldırıp bir sonraki yemek pişirme törenine kadar yanından ayrıldım.

Kendi tavamın önce ve sonra fotoğraflarını çekemedim ama işte size internet amcadan bir başkasının çektiği fotoğraflar:
Fırında yağlama öncesi ve sonrası dökme demir tava. (Kaynak: www.ibelieveicanfry.com)
Böylece evimizde artık içine koca bir tavuk oturabilecek kadar büyük bir dökme demir tencere (Ferney Voltaire Carrefour'da buldum, Pyrex marka, 75 €), bir küçük dökme demir tava (aynı yerde 23 €), ve yeniden canlandırılmış bir büyük dökme demir ızgara tavası oldu. Şimdi küçük tencerelerle seti tamamlarsak olay bitecek...

7 yorum:

  1. Hande izindeyim seker ,bende biran once kurtulmak istiyorum teflonlardan.tariflerinde super valla ...ebru

    YanıtlaSil
  2. İzindeyiz deyince ben de izne çıktın zannettim de ne izni diyordum kendi kendime... Teflonlardan kurtul valla. Tariflere gelince bende daha çok var böyle "herşeyi karıştır, kapağını kapa, pişsin ye" türü tariflerden. Kolay güzeldir, di mi ama...

    YanıtlaSil
  3. sevgili hande biz de neseyle gecen sene, bu dokme demir tencereleri kesfettik. ozellikle et yemeklerini muhtesem yapiyor. hele ki- sonra tarifini paylasirim - kuru kayisi ve eti birlikte kullanarak yaptigimiz bir yemegin tadi hala damagimda

    YanıtlaSil
  4. Tarifi heyecanla bekliyorum. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. Valla bu tencere tava hikayelerini gecelim derim daha heyecanli konular bekliyorum!!!

    YanıtlaSil
  6. Arkadaşlar,bende emaye kaplamasız bir tava aldım,döküm tava hakkında kendimce birşeyler anlattıgım kanalıma beklerim,seasoning ve temizleme ile ilgili olarak videolar mevcut,ilgilenenlerin bilgisine.

    https://www.youtube.com/channel/UCkinJbCStzRRcBo0WTwm6vQ
    dokumcubaba.com

    YanıtlaSil